Ecología

viernes, 16 de octubre de 2020

OPINIONES DE UN CARLISTA RIOJANO


 ERNESTO SARABIA ALFARO

GALARDONADO CON EL MEMORIAL POR LA PAZ JOSEP I LIESEL VIDAL 2020

"Catalunya nos da una lección de dignidad; nos emociona "

"Con la ley mordaza, cada vez cuesta más protestar por nada, que es lo que buscan, claro. Afecta psicológica y económicamente "

"Apoyamos la autodeterminación de los pueblos, pero también queremos decidir dónde se invierte el dinero público, que se hace con la sanidad, con las pensiones ..."


Joan Rueda – Reus



"Es escandaloso, pero la mayoría de la sociedad está intoxicada y no sabe qué está pasando"

"Es fácil ser promotor en este país, porque si tienes pérdidas las asumimos entre todos"

Ernesto Sarabia Alfaro (Logroño, 1951) ha sido galardonado con el Memorial per la Pau Josep i Liesel Vidal 2020, que convoca la Associació Joep Vidal i Llecha y el Centre de Lectura de Reus. Activista de raíz, líder vecinal, sindicalista, carlista del sector que aboga por el socialismo autogestionario y firme defensor de la autodeterminación de los pueblos. Como ha recibido este galardón?

Pues ha sido una verdadera sorpresa. No sabía que había compañeros que habían presentado mi currículum al memorial. Lo estoy digiriendo. La verdad es que, repasando el documento que elaboraron, me han sorprendido cosas, que ya ni recordaba ... Todo esto me ha hecho reflexionar sobre lo que hemos hecho.

Y está satisfecho de lo que ha logrado?

He hecho de todo, cosas grandes y cosas pequeñas... Es muy complicado luchar contra la globalización y los poderes económicos, pero a veces los doblamos, sin darse cuenta de ello, pero conseguimos cosas. A veces, el simple hecho de frenar alguna hace que aquello no vaya a más, y ya es un éxito.

El jurado ha valorado su participación como impulsor de las Marchas de la Dignidad del 2013. Habría que repetirlas?

Actualmente habría motivos para volver a organizar, sí. Las Marchas de la Dignidad fueron un proceso precioso. Empezaron a mediados de septiembre de 2013 y terminaron el 22 de marzo de 2014. Fueron siete meses de trabajo, con la implicación de todos los movimientos sociales del Estado: sindicales, vecinales, jubilados... Se llegó a un acuerdo sobre cuáles eran los cuatro ejes fundamentales, concisos, y salimos adelante, ya sin más discusiones, para no perdernos en lo que no tocaba, a discutir de ideología. Y gracias a ello, tuvieron el éxito que tuvieron. Después organizamos las Euromarxes, que también fueron un éxito: fuimos de Gibraltar a Bruselas, pasando por todos los paraísos fiscales. Inicialmente, los franceses y los holandeses querían de eslogan Cambiamos Europa, pero intervine y defendí que no bastaba a cambiarla, y el eslogan fue Construimos otra Europa. En Gibraltar, no nos dejaron entrar y hicimos la protesta en la valla. En Andorra, tampoco nos dejaban, pero una compañera, de la entidad Attac Cataluya, estuvo meses negociando y consiguió que pudiéramos entrar y manifestarnos.

Usted, sin embargo, no ha estado nunca sólo en una lucha ...

No, he estado en muchas a la vez ... El sindicalismo, el movimiento vecinal, milité en un partido ... Siempre defendiendo los derechos humanos e intentando que no nos tomen el pelo. Un ejemplo, cuando fui a vivir para trabajo en Galicia. A los técnicos que veníamos de fuera nos dieron una vivienda, que nos costó 250.000 pesetas y que podíamos pagar a plazos. Pero tenía defectos ocultos, porque la había hecho un constructor amigo del cacique de la zona y me involucré en la asociación de vecinos, de la que acabé siendo el presidente. Al final fuimos a juicio y conseguimos que nos devolvieran el dinero.

La lucha por una vivienda digna también ha sido la suya. ¿Cuál es la solución para no ver desahucios cada día?

Este es un tema de especulación del suelo puro y duro. Aznar cambió la ley del suelo para facilitar que se pudiera construir sin límites y potenció la corrupción municipal. No hay voluntad política de cumplir la Constitución, que dice que la vivienda es un derecho, un bien necesario. No respetan ni las normas que ponen, pero el punto cero es la especulación del suelo, y luego los constructores y promotores, y la gestión que hacen los bancos. Es fácil ser promotor en este país, porque, si tienes beneficios, perfecto, y si tienes pérdidas, las asumimos, de una manera u otra, entre todos, y aquí en Cataluña lo sabéis bien, con el tema del Castor. Es escandaloso, pero la mayoría de la sociedad está intoxicada y no se entera.

El jurado también ha valorado su pertenencia a Madrileños por el Derecho a Decidir. Derecho a decidir sobre todo?

Sin duda. Sobre todo. Somos un grupo de gente partidaria del derecho a la subsidiariedad, que quiere decir que lo que el ciudadano pueda hacer por sí mismo no lo tiene que hacer la sociedad, y que lo que la sociedad inferior pueda hacer por sí misma no lo tiene que hacer la superior. Tú tienes que decidir las cosas; una mancomunidad debe resolver los problemas que afectan a la mancomunidad, pero no tiene que intervenir en un tema local. Esta es la base del derecho a decidir, a la autodeterminación. El conflicto de España contra Catalnya -y digo "contra" - es un tema territorial, con un trasfondo económico y político, pero es básicamente territorial, y nosotros no nos quedamos sólo con esto, queremos también decidir dónde se invierte el dinero público, que se hace con la sanidad, con los servicios sociales, la educación, las pensiones ...

Y esto no ocurre?

No. Es una vergüenza que esta pseudo-democracia sea sólo de delegación y genere una legislación que les dé impunidad. Y el grado máximo de la impunidad es el bloqueo constitucional de que goza una familia puesta por Franco. Un bloqueo que, según la Constitución, es imposible de eludir, a menos que el rey se vuelva loco y se marche.

En Cataluña se dice que ustedes son una excepción. Lo son?

No. Hay más gente, por supuesto. El nacimiento real de Madrileños por el Derecho a Decidir tiene lugar cuando montamos un acto de apoyo al proceso catalán en un local público, del Ayuntamiento de Madrid, y la alcaldesa, Manuela Carmena, lo autoriza, pero el alcalde actual, que entonces era concejal, lo lleva al juzgado y nos lo prohíben. Aquí Carmena se equivocó, porque debería haber presentado recurso como hicieron en Zaragoza, donde se pudo hacer. Buscamos un local privado, un teatro, y el éxito fue tal, con el teatro lleno y también todas las calles de los alrededores, que tuvimos que hacerlo en la calle. Por cierto, el juez que lo prohibió es el mismo que no quería sacar Franco del Valle de los Caídos. La represión hizo que fuera un éxito.

Y por qué un acto de solidaridad con el procés?

Porque nosotros entendíamos que Catalunya nos estaba y nos está dando una lección de dignidad. Lo que ha hecho Cataluña nos ha emocionado.

También forma parte de la entidad Acercar-Convivir para el acercamiento al País Vasco de los presos vascos. La sociedad vasca está suficientemente madura para poner fin al conflicto? O todavía hay demasiados intereses?

En Euskadi, incluso los partidos estatalistas son partidarios del acercamiento de los presos. Los militantes del PP y el PSOE, también, a pesar de los movimientos del PP con Carlos Iturgaiz. Es una sociedad que sabe que aquello ha terminado y que hay que reconducirlo para convivir. El problema es la intoxicación que ha habido durante años y el hecho de que haya gente, como los de Vox, que tengan ese afán vengativo sin entender que este ha sido un conflicto político no con delincuentes.

Sus acciones las podríamos denominar de desobediencia civil. Es posible ejercerla con la ley mordaza o la sentencia del 1-O contra los Jordis?

Cada vez es más difícil. La gente lo nota mucho, porque cada multa son al menos 600 euros, para gente que quizá está en paro. Cada vez cuesta más protestar por nada, que es lo que buscan, claro. Afecta psicológicamente y económica.

En Madrid tienen la única persona que queda presa por las protestas postsentencia del 1-O, Dani Gallardo, que fue detenido después de un acto organizado por Madrileños por el Derecho a Decidir. ¿Qué pasó?

Los incidentes tuvieron lugar una vez terminado el acto, cuando una serie de jóvenes fueron hacia el Congreso a protestar. Yo no estaba, pero por los videos que he visto y por las declaraciones de otra gente que estaba, creo que dentro del tumulto tomaron a este chico como cabeza de turco ... No hay pruebas contra él, pero en este país los montajes policiales son tradición ... Y conozco muchos, por desgracia.

Acabarán alguna vez estas cloacas del Estado?

Yo las he vivido personalmente. Han contratado sicarios argelinos, han introducido droga, como está demostrado, en el País Vasco, a través de Intxaurrondo, con la máxima "un drogata más, un etarra menos". Los han permitido enriquecerse con la venta de droga dentro del mismo cuartel. Lo he vivido durante muchos años.

Con todo lo que está pasando, la monarquía tiene fecha de caducidad?

Sí. Nos costará, porque los medios le hacen el trabajo sucio, y eso que algunos se definen como "republicanos", y no son más que meros farsantes. Ahora que se ha destapado la caja de los truenos y la gente ve cosas ... Y todavía se sabrá más ...

¿Cómo?

Yo y un compañero, por ejemplo, preparamos un libro en el que hay un capítulo sobre el 23-F y la participación de la monarquía. Queremos llegar a la gente, para que sepa lo que ha pasado de verdad. Y sepa que no es cierto que nos salvó el 23-F.

Usted también colaboró ​​con el movimiento de objeción de conciencia.


Cuando llegué a Madrid, en 1987, a vivir, me contaron que había un grupo de insumisos que eran de La Rioja, como yo, y que estaban encerrados en la prisión militar del Alcalá-Meco, y los fui a ver para saber cómo les podía ayudar. Y me encontré que ese día era el cumpleaños del general Alfonso Armada, condenado por el 23-F, y los obligaron a celebrarlo! Les dieron pastel, café, copa y puro. Armada esta preso, como ellos, pero tenía toda un ala de la prisión, con muebles de lujo, para él. Mientras que, a ellos, que eran estudiantes universitarios, les retiraron las mesas y las sillas para que tuvieran que estudiar derechos. Los jóvenes de ahora no saben lo que pasaron aquellos miles de objetores de conciencia, que cuando les ofrecieron la prestación social sustitutoria decidieron resistir y hacerse insumisos a pesar de ir a la cárcel. Y consiguieron doblegar al Estado.

Usted es carlista. ¿Qué significa ser carlista en el siglo XXI?

Lo soy por tradición familiar. Viví la refundación del movimiento, el retorno a los orígenes después de una etapa negra, por culpa de la religión, durante la Guerra Civil. Admito que nuestra ideología tuvo un error histórico por culpa de la influencia de la Iglesia. Con la refundación, trabajamos, y yo estaba en las comisiones, la vía carlista hacia el socialismo autogestionado. Fuimos a la antigua Yugoslavia a ver cómo lo hacían. Fuimos pioneros en el feminismo. Éramos una gente rara, en el sentido de que no era habitual como nos organizábamos y lo que defendíamos socialmente. La herencia me viene de casa, donde cada noche escuchábamos las noticias en castellano de la BBC, Radio París y Radio Luxemburgo, y un poco la Pirenaica, que era otra cosa ... Esto te permitía saber cuáles eran las noticias reales y formar te políticamente.

Estas ideas avanzadas chocan, sin embargo, con la imagen que se tiene del carlismo.

Se tiene la imagen del requeté de la Guerra Civil, sí. Yo dejé de militar, no de ser carlista, porque perdíamos más tiempo explicando quienes éramos que haciendo cosas ... y yo soy de hacer cosas. De hecho, todavía existe la rama tradicionalista, que son como una mafia, siempre en los puestos de poder controlando el país. Pero la gente maduró, y cuando Franco unifica la Falange con los requetés, los carlistas de verdad, no los tradicionalistas, salen adelante. Ahora, los vencedores siempre cuentan la historia como quieren. Ya sabemos cómo funciona esto…

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"És escandalós, però la majoria de la societat està intoxicada i no sap què està passant"

"És fàcil ser promotor en aquest país, perquè si tens pèrdues les assumim entre tots"

 

Ernesto Sarabia Alfaro (Logronyo, 1951) ha estat guardonat amb el Memorial per la Pau Josep i Liesel Vidal 2020, que convoca l’Associació Josep Vidal i Llecha i el Centre de Lectura de Reus. Activista de soca-rel, líder veïnal, sindicalista, carlista del sector que advoca pel socialisme autogestionari i ferm defensor de l’autodeterminació dels pobles. Com ha rebut aquest guardó?
 
Doncs ha estat una veritable sorpresa. No sabia pas que hi havia companys que havien presentat el meu currículum al memorial. Ho estic digerint. La veritat és que, repassant el document que van elaborar, m’han sorprès coses, que ja ni recordava… Tot això m’ha fet reflexionar sobre el que hem fet.
 
I està satisfet del que ha assolit?
 
He fet de tot, coses grans i coses petites… És molt complicat lluitar contra la globalització i els poders econòmics, però a vegades els dobleguem, sense ni adonar-nos-en, però aconseguim coses. A vegades, el simple fet de frenar-ne alguna ja fa que allò no vagi a més, i ja és un èxit.
 
El jurat ha valorat la seva participació com a impulsor de les Marxes de la Dignitat del 2013. Caldria repetir-les?
 
Actualment hi hauria motius per tornar-les a organitzar, sí. Les Marxes de la Dignitat van ser un procés preciós. Van començar a mitjan setembre del 2013 i van acabar el 22 de març del 2014 . Van ser set mesos de feina, amb la implicació de tots els moviments socials de l’Estat: sindicals, veïnals, jubilats... Es va arribar a un acord sobre quins eren els quatre eixos fonamentals, concisos, i vam tirar endavant, ja sense més discussions, per no perdre’ns en el que no tocava, a discutir d’ideologia. I gràcies a això, van tenir l’èxit que van tenir. Després vam organitzar les Euromarxes , que també van ser un èxit: vam anar de Gibraltar a Brussel·les, passant per tots els paradisos fiscals. Inicialment, els francesos i els holandesos volien d’eslògan Canviem Europa, però hi vaig intervenir i vaig defensar que no n’hi havia prou a canviar-la, i l’eslògan va ser Construïm una altra Europa. A Gibraltar, no ens hi van deixar entrar i vam fer la protesta a la tanca. A Andorra, tampoc ens hi deixaven, però una companya, de l’entitat Attac Catalunya , va estar mesos negociant i va aconseguir que hi poguéssim entrar i manifestar-nos.
 
Vostè, però, no ha estat mai només en una lluita...
 
No, he estat en moltes alhora… El sindicalisme, el moviment veïnal, vaig militar en un partit... Sempre defensant els drets humans i intentant que no ens prenguin el pèl. N’és un exemple quan vaig anar a viure per feina a Galícia. Als tècnics que veníem de fora ens van donar un habitatge, que ens va costar 250.000 pessetes i que podíem pagar a terminis. Però tenia defectes ocults, perquè l’havia fet un constructor amic del cacic de la zona i em vaig involucrar en l’associació de veïns, de la qual vaig acabar sent el president. Al final vam anar a judici i vam aconseguir que ens tornessin els diners.
 
La lluita per un habitatge digne també ha estat la seva. Quina és la solució per no veure desnonaments cada dia?
 
Aquest és un tema d’especulació del sòl pur i dur. Aznar va canviar la llei del sòl per facilitar que es pogués construir arreu i va potenciar la corrupció municipal. No hi ha voluntat política de complir la Constitució, que diu que l’habitatge és un dret, un bé necessari. No respecten ni les normes que posen, però el punt zero és l’especulació del sòl, i després els constructors i promotors, i la gestió que en fan els bancs. És fàcil ser promotor en aquest país, perquè, si tens beneficis, perfecte, i si tens pèrdues, les assumim, d’una manera o altra, entre tots, i aquí a Catalunya ho sabeu bé, amb el tema del Castor. És escandalós, però la majoria de la societat està intoxicada i no se n’assabenta.
 
El jurat també ha valorat la seva pertinença a Madrileños por el Derecho a Decidir . Dret a decidir sobre tot?
 
Sens dubte. Sobre tot. Som un grup de gent partidària del dret a la subsidiarietat, que vol dir que el que el ciutadà pugui fer per si mateix no ho ha de fer la societat, i que el que la societat inferior pugui fer per si mateixa no ho ha de fer la superior. Tu has de decidir les coses; una mancomunitat ha de resoldre els problemes que afecten la mancomunitat, però no ha d’intervenir en un tema local. Aquesta és la base del dret a decidir, a l’autodeterminació. El conflicte de l’Estat espanyol contra Catalunya –i dic “contra”– és un tema territorial, amb un rerefons econòmic i polític, però és bàsicament territorial, i nosaltres no ens quedem només amb això, volem també decidir on s’inverteix el diner públic, què es fa amb la sanitat, amb els serveis socials, l’educació, les pensions…
 
I això no passa?
 
No. És una vergonya que aquesta pseudodemocràcia sigui només de delegació i generi una legislació que els doni impunitat. I el grau màxim de la impunitat és el bloqueig constitucional de què gaudeix una família posada per Franco. Un bloqueig que, segons la Constitució, és impossible d’eludir, llevat que el rei es torni boig i plegui.
 
A Catalunya es diu que vostès són una excepció. Ho són?
 
No. Hi ha més gent, i tant. El naixement real de Madrileños por el Derecho a Decidir té lloc quan muntem un acte de suport al procés català en un local públic, de l’Ajuntament de Madrid, i l’alcaldessa, Manuela Carmena, l’autoritza, però l’alcalde actual, que llavors era regidor, ho porta al jutjat i ens el prohibeixen. Aquí Carmena es va equivocar, perquè hi hauria d’haver presentat recurs com van fer a Saragossa, on es va poder fer. Vam buscar un local privat, un teatre, i l’èxit va ser tal, amb el teatre ple i també tots els carrers dels voltants, que vam haver de fer-lo al carrer. Per cert, el jutge que el va prohibir és el mateix que no volia treure Franco del Valle de los Caídos. La repressió va fer que fos un èxit.
 
I per què un acte de solidaritat amb el procés?
 
Perquè nosaltres enteníem que Catalunya ens estava i ens està donant una lliçó de dignitat. El que ha fet Catalunya ens ha emocionat.
 
També forma part de l’entitat Acercar-Convivir per l’apropament al País Basc dels presos bascos. La societat basca està prou madura per posar fi al conflicte? O encara hi ha massa interessos?
 
A Euskadi, fins i tot els partits estatalistes són partidaris de l’acostament dels presos. Els militants del PP i el PSOE, també, tot i els moviments del PP amb Carlos Iturgaiz. És una societat que sap que allò ha acabat i que cal reconduir-ho per conviure. El problema és la intoxicació que hi ha hagut durant anys i el fet que hi hagi gent, com els de Vox, que tinguin aquest afany venjatiu sense entendre que aquest ha estat un conflicte polític no pas amb delinqüents.
 
Les seves accions les podríem denominar de desobediència civil. És possible exercir-la amb la llei mordassa o la sentència de l’1-O contra els Jordis?
 
Cada cop és més difícil. La gent ho nota molt, perquè cada multa són almenys 600 euros, per a gent que potser està a l’atur. Cada cop costa més protestar per res, que és el que busquen, és clar. Afecta psicològicament i econòmica.
 
A Madrid tenen l’única persona que queda empresonada per les protestes postsentència de l’1-O, Dani Gallardo, que va ser detingut després d’un acte organitzat per Madrileños por el Derecho a Decidir. Què va passar?
 
Els incidents van tenir lloc un cop acabat l’acte, quan una sèrie de joves van anar cap al Congrés a protestar. Jo no hi era, però pels vídeos que he vist i per les declaracions d’altra gent que hi era, crec que dins del tumult van agafar aquest noi com a cap de turc… No hi ha proves contra ell, però en aquest país els muntatges policials són tradició… I en conec molts, per desgràcia.
 
Acabaran mai aquestes clavegueres de l’Estat?
 
Jo les he viscut personalment. Han contractat sicaris algerians, han introduït droga, com està demostrat, al País Basc, a través d’Intxaurrondo, amb la màxima “un drogata més, un etarra menys”. Els han permès enriquir-se amb la venda de droga dins del mateix quarter. Ho he viscut durant molts anys.
 
Amb tot el que està passant, la monarquia té data de caducitat?
 
Sí. Ens costarà, perquè els mitjans li fan la feina bruta, i això que alguns es defineixen com a “republicans”, i no són més que mers farsants. Ara que s’ha destapat la caixa dels trons i la gent veu coses... I encara en sabrà més...
 
Com?
 
Jo i un company, per exemple, preparem un llibre en què hi ha un capítol sobre el 23-F i la participació de la monarquia. Volem arribar a la gent, perquè sàpiga el que ha passat de veritat. I sàpiga que no és cert que ens va salvar el 23-F.
 
Vostè també va col·laborar amb el moviment d’objecció de consciència.
 
Quan vaig arribar a Madrid, l’any 1987, a viure-hi, em van explicar que hi havia un grup d’insubmisos que eren de La Rioja, com jo, i que estaven tancats a la presó militar l’Alcalá-Meco, i els vaig anar a veure per saber com els podia ajudar. I em vaig trobar que aquell dia era l’aniversari del general Alfonso Armada, condemnat pel 23-F, i els van obligar a celebrar-ho! Els van donar pastís, café, copa y puro. Armada era pres, com ells, però tenia tota una ala de la presó, amb mobles de luxe, per a ell. Mentre que, a ells, com que eren estudiants universitaris, els van retirar les taules i les cadires perquè haguessin d’estudiar drets. Els joves d’ara no saben el que van passar aquells milers d’objectors de consciència, que quan els van oferir la prestació social substitutòria van decidir resistir i fer-se insubmisos tot i anar a la presó. I van aconseguir doblegar l’Estat.
 
Vostè és carlista. Què vol dir ser carlista al segle XXI?
 
Ho soc per tradició familiar. Vaig viure la refundació del moviment, el retorn als orígens després d’una etapa negra, per culpa de la religió, durant la Guerra Civil. Admeto que la nostra ideologia va tenir un error històric per culpa de la influència de l’Església. Amb la refundació, vam treballar, i jo era a les comissions, la via carlista cap al socialisme autogestionat. Vam anar a l’antiga Iugoslàvia a veure com ho feien. Vam ser pioners en el feminisme. Érem una gent rara, en el sentit que no era habitual com ens organitzàvem i el que defensàvem socialment. L’herència em ve de casa, on cada nit escoltàvem les notícies en castellà de la BBC, Radio París i Radio Luxemburg, i una mica la Pirenaica, que era una altra cosa… Això et permetia saber quines eren les notícies reals i formar-te políticament.
 
Aquestes idees avançades xoquen, però, amb la imatge que es té del carlisme.
 
Es té la imatge del requetè de la Guerra Civil, sí. Jo vaig deixar de militar, no de ser carlista, perquè perdíem més temps explicant qui érem que fent coses… i jo soc de fer coses. De fet, encara hi ha la branca tradicionalista, que són com una màfia, sempre en els llocs de poder controlant el país. Però la gent va madurar, i quan Franco unifica la Falange amb els requetès, els carlistes de veritat, no els tradicionalistes, se’n surten. Ara, els vencedors sempre expliquen la història com volen. Ja sabem com va, això...


FUENTE: EL PUNT AVUI